Sunday 2 February 2020

SAA takes New Zealand Spring 2018 [Part 5]

Assalamualaikum Gais,

So this is my final post for SAAtakesNZ which will covers tempat2 dari Lake Pukaki, Lake Tekapo, Dunedin, Meoraki Boulders and Christchurch. Seperti biasa, lepas masak breakfast, and kemas-kemas, aku pon pergi enjoy my morning coffee sambil mengadap snow capped mountain. Pastu aku pergi jalan-jalan morning walk kat hotel's surrounding memandangkan cuaca pagi tu sangat cantik, cerah walaupun berawan.

At our hotel reception after checking out.

Isi minyak dulu sebab destinasi harini agak jauh juga. Mount Cook-Dunedin.

Pagi tu memang cuaca cantik, jadi aku pon banyak kali juga posing kt tengah-tengah jalan raya ni..hehehe.

Pit stop pertama kami singgah ke Lake Pukaki, permandangan memang cantik sangat, sebab langit pun biru berserta snowcapped mountain sebab dah 3 hari snowing.

Next, kami teruskan perjalanan ke Lake Tekapo pula. Kat sini kami plan untuk have a picnic by the lakeside. Cuaca agak terik by the time kami sampai, kami terus cari spot untuk picnic sampai layan view yang super awesome ni.

Ayden macam biasa lah, semua binatang pun dia nak bagi makan..macam entertainment pula bagi dia sebab  kat NZ ni memang banyak binatang. hehe

Lepas dah siap picnic, kami pergi jalan2 sekitar depan lake untuk sesi photoshoot bersama bunga2 lupins yang cantik ini bersama my little model. hehe.

Memang indah sungguh permandangan Lake Tekapo yang membiru, ditambah pula snowcapped mountain yang fresh lagi belum cair dikelilingi bunga-bunga lupins yang sedang meriah mekar. Alhamdulillah dapat tengok ciptaan Allah yang maha agung didepan mata dengan cuaca yang sangat perfect.

Then kami pun teruskan perjalanan ke Dunedin, perjalanan ambil masa 4 jam juga dari Lake Tekapo ni. Dah nak dekat area Meoraki Boulders tu hujan lebat pun turun. Jadi kami bawa kereta slow je jalan licin. Kami pun sampai ke hotel kami kat tengah-tengah bandar Dunedin dan rest. Disebabkan harini banyak perubahan cuaca, dari panas terik ke hujan lebat. Tambah pula keluar shopping kt Pak N Save tu ujan lebat, jadi kepala pun dan ting tong dah Shaz. So aku pun decide tuk tapau makanan kat nearest halal food dan jalan kaki je berpandukan google maps. hehhe

Keesokkan pagi, lepas check out, kami pun gerak ke Tunnel Beach Dunedin. Kat sini memang cantik permandangan nya, TAPI sangat lah bahaya jalannya sebab sangat cerun. Untuk bawak budak kecik/stroller/elderly people agak tidak sesuai.

Jadinya,  shaz just berhenti half way je, then aku pun jalan sampai ke Tunnel Beach untuk take a few photos for kenangan.

Kami pun teruskan perjalanan ke arah utara south island ni dari Dunedin ke Christchurch, sebab  nanti akan catch flight back to Auckland dari Christchurch. Sepanjang jalan memang kiri dan kanan banyak bintanang ternakan, dan permandangan pantai yang cantik.

Kami berhenti untuk lunch kat Meoraki Boulder's Cafe. Kat luar cafe ni ada ladang kuda, llama dan  juga alpacha. Cantik! betul-betul berhadapan dengan pantai yang ada batu macam telur dinosours tu, boleh access dari cafe ke pantai. Cafe ni juga selain ada jual seafoods, ada juga jual merchandise NZ.

Its also my 30th birthday today! so we ordered seafood platter which are hugeee! memang puas makan! The seafood platter is nice and delicious. recommended!

Along the way, we stopped at canola field kat side  of the road! cantik sangat!

Then kami pun teruskan perjalanan ke Christchurch ke hotel kami di Fino Hotel and Suites! Hotel ni located kat city Christchurch, berdekatan  dengan Christchurch Botanical Garden. Highly recommended sebab  bilik yang luas complete with kitchen and other home appliances. So my mission today untuk habiskan supplies yang ada supaya boleh reduce luggage weight! More for souvenirs!

Sempena my birthday, I cooked roasted chicken with whatever spices yang ada.hehehe. but my husband and Ayden lovesss it! So we had a small birthday dinner at our room, celebrating my birthday! Thank you Allah for all your blessing! Alhamdulillah!

Hari last kami di NZ, lepas bangun, leisure-leisure sampai time for check out, kami pun decide tuk kill time and have a picnic kat Christchurch Botanical Garden before heading to Airport. But before that, kami habis kan our $NZ kat Pak N Save tuk beli chocolates. Park ni memang tenang, bersih  dan juga cantik. We enjoy strolling around the park, tengok orang naik sampan (Punting de Avon) You guys can check out this activity tuk naik sampai kt sepanjang laluan air ni.

Then kami pun pulangkan kereta kat Avis Car Rental Centre, dan naik airport transfer provided. Alhamdulillah, selamat sampai dari Christchurch-Auckland-KUL.

Till next vacation/story. Thanks for reading.