Sunday 28 January 2018

Seoul Winter 2017 : Day 0 & Day 1 - Hongdae

Assalamualaikum Semua,

Trip kali ini aku nak share my experience mase travel with family of 5 ke Seoul, South Korea masa new year 2017. Mula-mula masa aku nak book ticket pegi Seoul ni, aku mase tu still pregnant  si Ayden ni lagi, tapi memandangkan aku nak pegi time winter tuk sambut new year, so both Shaz and I decided to tinggalkan Ayden sebab takot kesian dia kesejukkan lak sebab dia still baby lagi. So pas booked ticket, I told my mum pasal nak ke Korea ni, dia pon cakap nak ikut lah! hehee so tu lah yang jadi patutnya pergi berenam (me, Shaz, Ayah, Mak, Along, Adik) but unfortunately, Adik ku mase duration g Seoul tu dia ade paper exam lak..So dia pon terpakselah menangis kat bucu katil tak jadi ikut harharhar

kesian Ayden kene tinggal, lain kali mummy daddy bawak AYden ok!

So disebabkan pergi Seoul ni plan nak jalan2 sendri taknak restricted ngan jadual tour and mak ayah lak dah berumur so taknak mereka penat berjalan kaki naik train etc, so kami pon decide tuk hire tour guide with driver. Fortunately, I came accross kat social media satu instagram account decahaya.travel . So I terus contact dia tuk comfirm our itinerary, and settle bab transport and tour tuk 3 hari (2hari jalan2 bandar Seoul, 1 hari lagi pergi pulau nami and ski resort) so for those yang nak private tour ke Korea Selatan can try contact Munirah ni :)

Penginapan lak I choose to stay kat Airbnb kat area Hongdae, Seoul ni sebab saje nak rase duduk rumah kat Korea, slalu tengok dalam KDrama je.hehee..lagipon nak bagi exposure kat Mak Ayah yang juga mengusahakan bisnes homestay yang diberi nama Homestay Tok Ayah Rengit (HSTAR) kat Rengit, Batu Pahat, Johor...manelah tahu diorang dapat ilham pas balik bercuti kat Korea ni tuk improve mane yang patut kat homestay tu.hhehe. (I'll write special entry about my parent's homestay in separate entry, InshaAllah)

credit pic: tina (the house owner)

mak & ayah ❤

Homestay ni apartment 2 bedrooms, 1 Bilik ada 2 Katil Besar, Satu bilik lagi 1 Katil besar. Very comfortable!

So on 31 December 2016, both Shaz and I naik flight dari JB-KLIA2 dan janji tuk berkumpul with the rest of my family kat KLIA2 je.

Masing2 dah excited! Seoul! We're coming!

Flight kami mengambil masa dalam 7jam nak ke Seoul ni, sampai2 Incheon Internation Airport dalam pukul 2.50 Tengah hari..tapi tunggu driver pick us up kat airport ni lambat jugak lah..

while tunggu driver, kat Incheon Airport

excited faces!

rombongan keluarga Ab Rasid ke Korea!

Sampai airbnb kitaorang at 6PM mase tu dah gelap dah sebab winter kan, malam pendek, pukul 5 dah gelap. So pas check in. kami pon mandi2, solat, and makan2 makanan yang kami bawa dari Malaysia.
after that, both Shaz and I plan nak jalan2 area Hongdae yang katenye terkenal ngan tempat muda mudi, and skali lah nak tengok new year eve. Ayah dah penat dah, so dia nak rest, Mak and Along lak decided to ikut kami jalan2.

muka mak n along before kaki melecet :')

my Kpop hubsy! (sile jangan muntah! ahhaha)

oh btw, tuk travel ke Seoul ni, aku booked pocket wifi dari Travel Recommend, servis tiptop! so dengan ade pocket wifi ni, kami pon teruskan niat nak cari cafe hipster! lololol mula2 sesat2 gak follow map kat waze ni, akhirnya setelah kaki along and mak melecet sebab saiz kaki xsesuai dengan boots aku belikan tu, barulah jumpa bandar Hongdae ni..best gak lah jalan2 sini, tengok2 kedai jual2 baju, and perhiasan handphone.

tengah tepon abg najib tanye camne Adam nak g school esok ehhehe
Then kami teruskan lagi nak cari kasut yang comfort tuk along..after that, jumpalah Hello Kitty Cafe ni..ingat nak try waffle dia, dah sold out lak..so just had our coffee and hot choc je.

Then satu hal lak nak berjalan balik lak..alhamdulillah, seb baik xsesat balik tu, dekat lah sikit berjalan kaki, kesian mak n along kaki dah sakit.

konon lepak ala2 dalam kpop drama

day 1 done :)

Then kami just terus tido je, sebab dah penat sangat dengan jetlag lagi...new year eve dalam mimpi je akhirnya..kah kah kah.